Selasa, 14 Jun 2011

Fractions

Saya mengajar matematik tahun 4. Hari ini sudah hari kedua selepas naik cuti sekolah. Oh..oh..saya baru mengajar bab 2! Aiyoo...macam mana mahu kejar? Saya mengaku saya memang ajar lambat sebab ikut tahap keupayaan murid. Murid saya bukan seperti murid normal yang boleh mendengar (maaf, saya tidak bermaksud murid istimewa saya ni lambat) cuma apabila tiba bab pecahan saya memang fail nak mengajar dengan pantas!

Tadi sibuk menggoogle teknik mudah mengajar pecahan. Saya terjumpa link ini : http://www.kidsolr.com/math/fractions.html . Sedang edit di dalam power point. Saya harap ia dapat membantu murid-murid saya.

Antara contoh slide tersebut (sebenarnya boleh gerak-gerak tapi saya copy dan paste di power point maka imejnya tidak bergerak) :

Equivalent fraction pun ada masalah. Murid-murid tak hafal sifir. Huhu..Hari ini hafal esok lupa.. Tak mengapa insya ALLAH ada cara mudah hafal sifir..

Cikgu sangat perlu guna BANYAK bahan bantu mengajar terutama sekali gambar, warna, kertas warna dan bahan maujud.

Nanti saya cuba upload lagi cerita yang ada kod bahasa isyarat. Insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan