Isnin, 10 Disember 2012

Membina sikap positif anak

بسم الله الرحمن الرحيم


Dalam sehari berapa kali kita kata 'jangan' pada anak?
Dalam sehari berapa kali kita marah anak?

Dalam sehari berapa kali kita puji anak kita?
Dalam sehari berapa kali kita luangkan masa dengan aktiviti anak-anak kita?

Tepuk dada tanya hati kita..

Sebelum dilahirkan anak kita selesa berada di dalam rahim kita oleh itu apabila lahir ke dunia dia melihat pelbagai warna, bentuk dan objek baru yang ingin diterokainya. Oleh itu tidak hairanlah sekiranya anak-anak kita mempunyai sifat ingin tahu yang sangat tinggi.

Anak-anak ini membesar dan mengambil kita (ibu bapanya) sebagai 'role model' dan kita seharusnya sedar kita mempunyai pengaruh yang cukup kuat dalam hidupnya. Oleh kerana itu setiap pertuturan, tingkah laku dan emosi kita perlu diperhatikan sebaiknya kerana mereka akan meniru semua perbuatan ini! Dan tanpa kita sedari sebenarnya ia juga menyumbang kepada pembentukan personaliti dan konsep kendiri mereka.

Setiap anak dilahirkan genius. Tetapi hampir seratus peratus sifat genius itu terhakis dalam masa yang sangat cepat disebabkan kita! Antara puncanya ialah kita selalu mengucapkan perkataan jangan dan tidak mengambil endah apa yang dilakukan oleh anak kita.

Mari kita cuba ubah keadaan ini. Meskipun saya tahu semua ibu dan bapa sangat sibuk dengan kerja masing-masing.

Mungkin kita boleh ubah pendekatan dengan anak-anak :

+ Memuji hasil kreativitinya menyusun Lego. "Wah, pandainya anak ummi susun ikut warna!" 
+ Memuji atau memberi ganjaran apabila melakukan perbuatan baik. Ganjaran tidak semestinya dalam  bentuk wang atau gula-gula tetapi juga pelukan, rangsangan kata-kata dan penghargan. "Baiknya kakak tolong ummi angkat baju. Terima kasih ya kakak."

Semoga kita berjaya menjadi ibu bapa yang sabar, penyayang dan cemerlang :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mode : anak mula meniru ayat-ayat yang diucapkan oleh orang sekeliling seperti "Tak nak kawan!", "Ummi, takut hantu..." huhuhu.... padahal tidak pernah ajar pun cakap sebegitu :( pengaruh TV...

Dah pandai mengamuk bila disebut perkataan "jangan"....hm..

Khamis, 6 Disember 2012

Syukur. . .

Saya bersyukur...
Walaupun diuji dengan keguguran anak sulung pada 2009, namun ia memberi hikmah yang besar kepada saya.

Saya bersyukur... 
Kerana peristiwa itu memberi saya pengalaman melalui kehamilan seterusnya.

Saya bersyukur...
Allah memberikan saya peluang untuk melahirkan Khaulah dan Abdullah Naufal.

Saya bersyukur...
Dikurniakan suami dan dikelilingi ahli keluarga  dan rakan-rakan yang menyokong dan menyayangi saya.

 

Apabila diimbas kembali, kehamilan pertama dilalui tanpa mempunyai asas pengetahuan yang cukup kuat tentang kehamilan. Mungkin juga kerana saya masih belajar ketika itu dan tidak begitu mengambil berat hal ini.

Kemudian, setelah disahkan hamil kali kedua, saya sudah pun posting di SKPKM. Alhamdulillah, di sinilah saya mula mendapat kesedaran dan pengetahuan akan penyusuan susu ibu. Siapa sangka sekolah kecil ini mempunyai ibu-ibu guru yang bersemangat waja menyusukan anak sehingga dua tahun penuh (",) ~ Kak Suzani, Kak Maisara, Kak Yat, Kak Adawiyah

Bermulalah perjalanan saya sebagai ibu berkerjaya yang berniat menyusukan anak sehingga genap usia 2 tahun seperti yang disarankan di dalam Al-Quran :

“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan itu” –(Surah Al-Baqarah : ayat 233)

Bukan mudah untuk menyusu badan sepenuhnya :) 

Antara kesilapan yang saya lakukan dahulu ialah :

+ Tidak membuat persiapan menyimpan stok susu seawal kelahiran bayi (lambat memulakan sesi mengepam dan lambat membeli pam susu).
+ Tidak begitu bersungguh mengepam dan menyimpan stok susu (kerana kurang pendedahan dan ilmu).
+ Tidak menjaga makan minum yang menyebabkan produksi susu naik turun (dan menyebabkan saya terkejar-kejar membuat stok susu setiap hari apabila mula bekerja kerana stok tidak mencukupi. Huhu).

Opss...banyaknya perkataan 'tidak'. Ish.ish..ish.. Mari kita tukar kepada perkataan yang positif pula :)

Belajar dari pengalaman
 

Kini, alhamdulillah saya berusaha mengubah semuanya menjadi lebih baik. Hari ini sebenarnya hari ke-44 selepas saya melahirkan Abdullah Naufal. Sungguhpun saya mula mengepam susu bermula hari ke sembilan (1 November 2012), namun hasilnya amat berbaloi bagi saya. 

Sebahagian stok susu saya (",)
Pada awalnya saya begitu risau kerana kuantiti susu yang terhasil dari sesi pengepaman sangat sedikit. Saya mengepam sehingga 8 kali sehari namun masih tidak melebihi 10 oz. Berkat usaha, doa dan sokongan rakan-rakan, saya tidak putus asa. Setakat catatan ini, saya berjaya mengumpul sebanyak 71 botol x 5oz dan satu milk storage dengan muatan 10oz. 

Saya tidak tahu perbandingan dengan ibu-ibu lain tetapi saya sangat bersyukur dengan kemudahan yang Allah beri kepada saya ini. Saya tidak pernah mengalami situasi mempunyai stok sebanyak ini sewaktu anak pertama dahulu.

7 kotak botol susu Bumble Bee yang telah habis digunakan (",)
Bagi menyusukan anak sepenuhya, yang penting ialah :

+ Niat kita menyusukan anak kerana Allah dan berniat menyusu penuh selama 2 tahun (lebih pun tidak mengapa).
+ Fikiran yang positif, emosi yang stabil, dan fizikal yang sihat.
+ Minum air masak 3 liter atau lebih dalam sehari.
+ Jadual pam atau perahan susu yang tetap.
+ Elak skip jadual pengepaman.
+ Makan makanan seimbang.
+ Minum susu.
+ Minum ai masak suam sebelum dan selepas sesi mengepam susu.

Ibu-ibu boleh menggunakan segala petua atau mengambil vitamin (milk booster, SHAKLEE etc) untuk menambahkan susu badan namun harus diingatkan bahawa konsep asas penyusuan ialah  SUPPLY and DEMAND. Tidak guna sekiranya makan vitamin berharga ratusan ringgit tetapi ibu-ibu kurang minum air dan tidak makan dengan betul.


Banyakkan berdoa supaya kita dapat menyusukan anak sepenuhnya.

Anak yang menyusu badan lebih sihat, cerdas, aktif dan tidak mudah sakit (",) ~ Umar, Kauthar dan Khaulah
 Wallahualam ...

Selasa, 4 Disember 2012

Allah hebat

Sejak ada adik, kasihan juga lihat Khaulah bermain, berceloteh dan berlakon seorang diri. Penat bercakap, dikacaunya nek nyang atau mengusik barang-barang di rumah :)

Lalu, bila adik tidur, saya pun duduk bersamanya sama ada bermain atau membaca buku. Aktiviti yang disukainya adalah bertanya.

Khaulah : "Ni apa?"
Ummi : "Buah anggur"
Khaulah : "Oooo"

Khaulah : "Ni apa?"
Ummi : "Terung".

Giliran saya pula bertanya : "Ini warna apa, Khaulah?"
Dia diam (",)

Saya jawab : "Dua-dua warna ungu. Tapi jenis yang lain. Satu buah, satu lagi sayur. Boleh makan tak ni?"
Khaulah : "Boleh. Mm..dapnya... (sedapnya)" (Aih..sejak bila dia makan terung? Hehe)

Ummi : "Ha, Allah cipta semua benda. Terung dan anggur ni pun Allah cipta. Hebat kan, Allah? Warna sama tapi rasa tak sama. Sebab itu kita kena ikut perintah Allah. Allah tu kuat, hebat. Siapa cipta kita, Khaulah?".
Khaulah : "Allah!!" (sambil angkat telunjuk kedua-dua belah tangan)
Ummi : "Mumtaz!"
Khaulah :"Ok habish..jom tido"
Ummi : "Eh, baru 1 warna. Yang lain tak nak baca?"
Khaulah : "Nanak...."

Hai.. inilah anakku. Moga jadi anak yang cerdik dan solehah. Ameen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Inilah soft book yang dibacanya. Mengenal warna. Kredit gambar kepada Facebook Addinie Fuad :)




Isnin, 3 Disember 2012

Pilih yang mana satu :)

Jadilah seperti mata LEBAH, yang hanya melihat bunga yang cantik.
Jangan jadi seperti mata LALAT, yang hanya menuju tempat yang busuk.

+ kredit kepada mak saya +

sumber gambar : klik sini

Sabtu, 1 Disember 2012

24 Oktober yang manis.. ^_^



Pagi itu (23 Oktober) saya tidak ke tempat kerja. Berasa tidak sedap badan, saya mengajak suami ke hospital. Sementelah saya juga tidak hadir check up sehari sebelumnya. Malangnya, hasrat itu terpaksa dibatalkan ekoran suami tidak mendapat kebenaran daripada majikannya :(

Maka sementara menunggu suami pulang dari kerja tengah hari itu saya membuat urusan diri dan rumah seperti biasa. Tengah hari itu ada timbul sedikit rasa sakit tetapi saya abaikan sahaja kerana memang sepanjang mengandung, anak sulung saya menyusu badan. Lagipun sejak seminggu sebelum itu doktor mengesahkan sudah ada bukaan sebanyak 2cm tetapi tiada tanda untuk bersalin maka saya ke tempat kerja seperti biasa.
Tambahan pula saya anggap sakit itu terjadi kerana kontraksi yang timbul semasa menyusukan anak.

Kira-kira  jam 3 petang saya sampai di hospital. Giliran saya tiba hampir jam 4 petang. Doktor bertanya khabar dan keadaan saya. Dan beliau bertanya “Agak-agak bila awak bersalin?”. Saya sekadar ketawa. Tanpa diduga, doktor memeriksa laluan dan sudah ada bukaan sebanyak 4cm! Masya Allah saya langsung tidak berasa sakit. Teringat ketika Khaulah dahulu, 4cm ini saya sudah mengerang kesakitan. Tidak tertanggung rasanya :D
Doktor bertanya sama ada saya mahu pulang ke rumah atau terus dimasukkan ke wad? Saya memilih untuk tinggal di wad. Bimbang pula sekiranya sakit mahu bersalin di rumah tengah malam ini! Nanti mahu ke hospital pula dalam keadaan sakit-sakit seperti itu. Oh, tidak. Saya tidak mahu ambil risiko.

Secara tiba-tiba pula Khaulah demam! Panas betul badannya.

Petang itu pertama kali saya ‘berpisah’ dengan Khaulah. Huhuhuhu..sedihnya.. Khaulah dihantar ke rumah pengasuh sementara menunggu saya bersalin. Suami menemani saya di wad kerana selepas subuh esok saya akan ditolak ke bilik bersalin. Dalam hati saya berdoa semoga semua urusan dipermudahkan Allah dan semoga Khaulah cepat sembuh. Tidak dapat digambarkan perasaan ‘berpisah’ dengan Khaulah waktu itu, macam-macam rasa timbul. Kasihan…

Dalam masa yang sama, saya juga berdoa supaya dapat melahirkan keesokan harinya, 24 Oktober kerana esok ialah hari lahir anak saya yang sulung itu juga. Hehe…

Esoknya, selesai solat Subuh, jururawat memantau keadaan saya. Saya diberi sarapan ringkas dan 6.30 pagi dimasukkan ke bilik bersalin. Gementar juga. Saya memikirkan bagaimana agaknya ketika saya nak bersalin, dapatkah saya bersabar, dan…dan.. banyak sangat dan da….

Pukul 7 pagi semua persiapan sudah dilakukan cuma menunggu doktor datang jam 7.30 pagi. Bukaan saya masih 4 cm oleh itu saya di’induce’. Dalam masa yang sama, saya terdengar suara kawan saya di bilik sebelah. Oh, dia pun bersalin hari ini :D Sempat lagi doktor dan jururawat membuat lawak. Kira-kira sejam selepas di’induce’, saya sudah mula berasa sakit. Allah…

Sedar tidak sedar kontraksi semakin kerap dan saya turut mendengar suara kawan saya di sebelah sudah mula meneran. Hehe…. Saya pun sudah hampir nak ‘push’ tapi ditahan oleh jururawat kerana bukaan baru 9 cm.. Allah.. Allah..saya berdoa agar cepat bukaan penuh dan doktor sempat menyambut bayi saya (kerana dia menyambut bayi rakan saya).
Alhamdulillah, dengan hanya sekali ‘push’ bayi saya selamat dilahirkan. Berselang 7 minit sahaja dengan kawan saya di sebelah. Hehehe… dua-dua dapat bayi lelaki ;)


Kepada Allah jua saya panjatkan kesyukuran, lahirnya permata kedua dalam keluarga kami. Semoga Allah juga memberi kebaikan dan keberkatan kepada semua ahli keluarga dan rakan-rakan yang mendoakan. Barakallahufikum :)

Jumaat, 30 November 2012

Wasiat Tarbiatul Aulad


Bimillahirrahmanirrahim.

WASIAT TARBIYATUL AULAD

(Ringkasan ceramah tabiyatul aulad oleh alfadhil Ustaz Datuk Abd Rahim b,Abd Khaliq alhafiz - lulusan Universiti Islam Madinah sempena Majlis Penutup Kem Remajaku Soleh Solehah 2012, Kg Bkt Pegoh Melaka)


Buat ayah dan ibu,benarlah kata Nabi Sollallahu’alaihi wasallam,anak itu buah hati,pada masa yang sama anak-anak ini amanah besar buat ibu dan ayah.Padang mahsyar akan menanti ibu dan ayah bagi menjawap segala amanah tarbiyah anak-anak ini.Ibu dan ayah yang dirahmati Allah,anak-anak bukan sahaja perlu Ri’ayah(keperluan/jagaan) tetapi perlu juga Tarbiyah.Mari kita mulakan perbanyak istighfar dan amal soleh,insya Allah Allah akan beri berkat pada Anak.


11 Tips tarbiyah melahirkan anak Soleh Solehah:


1-      Cari pasangan yang Soleh Solehah, andaikata sudah berkahwin, usahakan sedaya mungkin, jadilah pasangan  yang baik soleh solehah. Pasti terbina anak soleh solehah


2-      Amalkan sunnah Nabi antaranya membaca doa setiap kali bersama (jima’):
Jika salah seorang di antara kalian membaca :
اللّهُمَّ جَنِبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا

Bismillah, allahumma jannibn asy-syaithana wa jannibi sy-syaithana maa razaqtana
Ertinya : “Bismillah, ya Allah jauhkanlah syaitan dari kami, dan jauhkanlah syaitan dari rezeki yang engkau berikan kepada kami”, maka keduanya diberikan seorang anak yang tidak akan diganggu oleh syaitan selama-lamanya.” (Hadis Riwayat Al-Bukhari no.141 dan Muslim no.1434).

3-      Aqiqah - laksanakan aqiqah buat anak semasa mereka berumur 7 hari atau selewat-lewatnya sebelum baligh.


4-      Ajarilah anak-anak  Solat, doa-doa serta zikrullah. Banyakkan memberi nasihat berunsur aqidah.Contohi nasihat luqman kepada anaknya: Wahai anakku, janganlah kamu mensyirikkan Allah!


5-      Tarbiyyahlah anak bagaimana yang diajar oleh Rasulullah sollallahu’alaihiwasallam.


6-       Jangan samakan tarbiyyah & kasih sayang antara anak-anak.


7-      Usahakan jangan bergaduh & bertengkar di depan anak-anak.


8-       Tunjukkan kasih sayang kepada anak-anak dan ikhlaslah. Kasih sayang kepada anak subur dengan sentiasa memberi salam pada anak-anak


9-      Percayakan anak-anak, yakini kemampuan mereka serta hargailah!


1-  Beri peluang anak-anak bergaul dengan orang yang soleh solehah.
1

-  Banyakkan berdoa buat anak-anak. Antaranya :

Rabbi habb-li minas soolehin  

Ertinya : Wahai Tuhanku, kurniakan kepadaku dari golongan orang-orang yang soleh

JIKA KITA INGIN ANAK SOLEH SOLEHAH KITA IBU BAPA PERLU JADI SOLEH SOLEHAH-ULAMA’                           

 -Kem Anakku Soleh Solehah, Bkt pegoh.

-DOA –DOA MEMOHON ANAK SOLEH SOLEHAH  :
*

  Surah Ali-Imran ayat 38:

Rabbi habb-li min ladunka zurr-rie-ya-tan thoi-yii-ba-tan in-na-ka sami-ud dua’
Ertinya: “Wahai tuhanku! Kurniakanlah kepada ku dari sisi Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa Maha Menerima doa Permohonan”

* Surah As-saaffaat ayat 100:

  Rabbi habb-li minas soolehin
Ertinya : Wahai Tuhanku, kurniakan kepadaku dari golongan orang-orang yang soleh

*Surah Ibrahim ayat 40:

   Rab-bij-al-ni muqimas-solah wa min-zurr-rie-yati , rabbana wa taqabbal dua’
Ertinya : “Wahai tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.”

*  Surah al-Furqan ayat 74 :


Rab-bana hablana min azwaajina wa -zurr-rie-yatina qurrata a’yuniww waj ‘alna lilmuttaqiina imaama
Ertinya: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa”.

SELAMAT BERDOA. DOA ITU SENJATA KITA

Ditulis oleh : Abu Khaulah



Khamis, 22 November 2012

Something to ponder..

Bimillahirrahmanirrahim.


Jika kita buat baik orang ikut, kita dapat PAHALA.
Jika kita buat jahat, orang ikut, kita dapat DOSA.

ALLAHUAKBAR!

Surah As-Saff ayat 2 :

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan."your talk

Walk your talk... Pesanan untuk diri saya juga.
Berapa banyak yang telah saya nasihat orang tapi saya sendiri tak buat? :(
Berapa banyak yang saya pesan pada orang tapi saya sendiri culas?

Muhasabah semula....



Selasa, 11 September 2012

Felt Bookmark

Bimillahirrahmanirrahim.

Hari ini mengajar Pendidikan Seni Visual tahun 5 Mawar. Rupanya ini kelas terakhir. Selepas ini guru besar baru akan mengambil alih kelas ini.

Hari ini buat felt bookmark. Ada lebihan kain felt, butang dan gam daripada aktiviti kraf sebelum-sebelum ini :) Alhamdulillah tercapai juga hasrat nak ajar mereka guna kain felt.

Batang aiskrim yang bersaiz besar ini beli dari Yaya (Facebook : Yaya Craft) :)

Ajar yang mudah sahaja. Murid-murid diberi 2 templat bunga berlainan saiz, pilih warna yang disukai kemudian tekap (trace) dan gunting. Saya hanya menggunakan gam UHU untuk menampal kepingan bunga. Kemudian murid hias penanda buku masing-masing. Mudah pun ambil masa hampir 1 jam untuk mereka siapkan.

Semoga mereka gembira dengan aktiviti hari ini dan ianya berguna untuk mereka. Amin.. Saya lihat rajin pula mereka membaca buku dan menanda dengan felt bookmark ini! ^_^

Baik-baik menggunting tu..


Hafizi dan Amir.. dua orang anak murid yang sangat 'aktif' dalam kelas (^_^;)


Tadaa.. hasil murid-murid :)  Sebelah kanan sekali yang lain dari yang lain itu ~ Cikgu yang punya :)


Selepas 'pemilihan' hasil yang paling cantik dan kreatif. Pemenangnya ialah Amir ~ penanda buku yang ada bentuk hati :)


Ya Allah, ampunkanlah dosa kami dan terangkan hati anak-anak ini menerima ilmu-Mu Yang Maha Luas. Amin..

Selasa, 17 Julai 2012

Julai Bulan Membaca Part 1



Bimillahirrahmanirrahim.

Sempena Julai Bulan Membaca, ada beberapa aktiviti telah dirancang oleh pihak PSS. Antaranya ialah :

1) Teka muka surat buku.

- Ada 2 kategori ; untuk murid dan guru (termasuk PPM). Sebuah buku dipilih untuk setiap kategori. Telah berjalan dengan lancar. Pemenang yang meneka paling hampir juga sudah diketahui :)

2) Pengunjung paling kerap ke PSS bagi kategori guru dan murid. Akan diumumkan pada akhir bulan ini.

3) Pertandingan mencari perkataan (word search) 12 tempat menarik di Melaka. Ini adalah idea daripada Pesta Flora di Putrajaya. Tiada klu diberikan, terbuka kepada guru dan PPM (Pembantu Pengurusan Murid). Akan dijalankan dalam minggu ini. Sementara murid-murid menduduki ujian bulan Julai.



4) Sesi bercerita dan ejaan pada perhimpunan pagi.

5) Sesi bercerita pada waktu P&P (waktu Nilam). Ada aktiviti seperti menjawab soalan, membuat origami, mencari perkataan tersembunyi (perbendaharaan kata) berdasarkan cerita tersebut.

6) Pertandingan mencari gambar tersembunyi. Terbuka kepada 3 kategori murid ; prasekolah, tahap 1 dan tahap 2.

Ada beberapa lagi aktiviti. Akan disambung nanti..

Isnin, 16 Julai 2012

Membaca dan bercerita

Bimillahirrahmanirrahim.

Sempena Julai Bulan Membaca, perhimpunan pagi ini ada slot membaca dan bercerita. Beberapa soalan diajukan selepas sesi bercerita. Adik Iwani Ashira mengisyaratkan cerita dengan baik.

                                     

                                     

Saya gunakan buku besar keluaran PTS : Apa yang Bergerak? Oleh Alia Nina. Saya sangat suka siri Buku Besar PTS ini. Harapnya akan keluar lebih banyak lagi :)

                                                    
Sumber gambar : di sini

"Sindrom Hari Isnin" :D

Bimillahirrahmanirrahim.

sumber gambar : di sini


Surah Ali Imran ayat 200 bermaksud :

"Hai orang-orang yang beriman, sabarlah kamu dan sabarlah melawan musuhmu dan berjagalah (di perbatasan negerimu) dan takutlah kepada Allah, mudah-mudahan kamu menang."

Giliran minggu bertugas!




sumber gambar : di sini

Rabu, 11 Julai 2012

Hiasan Dalam Kelas

Bimillahirrahmanirrahim.





Sudah tentu PPM yang membantu :)

Isnin, 9 Julai 2012

Dalam kenangan.. Pengkarya Guru 2012

Siri terakhir Kursus Pengkarya Guru 2012...


 Hasil karya salah seorang peserta Kumpulan Buku Bergambar. Seronoknya ada bakat melukis!


 'Mahal' tajuk ini.. kenangan manis :)


 Ketika sesi penerbit meninjau ruang pameran kami.. Ini ruang pameran Kumpulan Informatif Kreatif..

Tamar : Pokok Menangis, karya Inche suami :) 
Lebah di bawah itu karya Pn Nurhamimi..
 Majlis penutup pada hari Ahad, 8 Julai 2012

Semoga berjaya kepada semua. Dengarnya ramai di kalangan peserta yang telah menerima emel dari pihak penerbit. Semoga terpilih untuk diterbitkan :) Jazakallahu khairan kathira buat mentor yang hebat ~ 
Pn Zainab Kassim dan Pn Alimah Salam. Allah jua yang membalas jasa kalian!

Jumpa lagi semua.

Khamis, 5 Julai 2012

Tayamum

Petang semalam, ko-ku Persatuan Agama Islam. Murid-murid diajar tayamum. Ada murid yang sudah belajar mengenainya bertindak mengajarkan kepada rakan yang lain. Sebenarnya ia satu helah supaya mereka tidak melakukannya :)

Solat Zohor berjemaah







 Semoga mereka mendapat manfaat dari ilmu yang dipelajari semalam :)

Rabu, 4 Julai 2012

Baca doa dulu..

Wah, semangat Umar nak pandu kereta! Dah baca doa keluar rumah dan naik kenderaan ke belum? Mari kita baca dulu, ya Umar :)


Sumber : di sini


Jika seseorang muslim membaca doa tersebut (bismillahi tawakkaltu...) maka akan dikatakan kepadanya : "Engkau telah dicukupi, dipelihara dan diberi petunjuk, kemudian syaitan pun menjauhinya." (Hadis Riwayat At-Tirmizi dan Abu Dawud). 

Masya Allah, Allah sudah beri jaminan tiada gangguan daripada syaitan. Dengan syarat tujuan kita ke sesuatu tempat itu berniat baik.



Sumber : di sini


Faedah mengikuti sunnah tersebut ketika keluar dari rumah :

1) Semua urusan dunia dan akhirat seorang hamba akan dicukupi.
2) Mendapat perlindungan dari setiap kejahatan dan setiap yang dibenci, baik dari jin mahupun manusia.
3) Seorang hamba akan mendapat hidayah, dan hidayah itu lawan kesesatan.


Opssss..nanti...tunggu Khaulah. Dia pun nak ikut juga ;)