Khamis, 26 November 2009

Tribute to M.P.I.K (I)

Bimillahirrahmanirrahim.

Akhirnya...... tamat juga pembelajaranku di IPIK terchenta ini. 5 tahun setengah menimba ilmu di sini. Banyak yang dipelajari, dilalui, dan dirasai. Sedih bangat nak tinggalkan tempat ini tapi sudah sampai masanya menabur bakti mendidik anak-anak istimewa di luar sana (",)

Imbas kembali saat mula melangkah ke tempat ini. Waktu itu masih dikenali dengan nama Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK). Saya sebenarnya telah hampir tiga semester di KUTKM tetapi perancangan Allah, saya berjaya dalam temuduga dan menerima tawaran mengikuti batch perintis Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Khas / Bahasa Melayu) di MPIK.

Pada mulanya agak berat hati meninggalkan KUTKM lantaran mengenangkan banyak duit mak ayah yang telah habis untuk menampung kos saya belajar di situ. Tetapi memikirkan hal ke maktab ini juga merupakan harapan mak ayah, saya turutkan juga. Dalam hati, pelbagai persoalan timbul; "Macam mana keadaan di maktab?, rakan-rakan macam mana?, apa yang perlu dipelajari dalam Pendidikan Khas?" dan lain-lain.

19 Julai 2004, saya mendaftar diri sebagai seorang pelajar baru di MPIK. Sesampai sahaja... "Hah, macam ni ke maktab? Huhuhu..." Kenapa saya terkejut? Aha...sebab bangunan MPIK ketika itu masya Allah..burukk..ngeh3...(marah Pengarah kalau tau). Masa itu belum ada pembaharuan seperti sekarang. Sekali lagi saya terkejut bila mendapati hanya saya dan beberapa orang sahaja yang memakai baju biasa. "Oh...kena pakai baju hitam putih macam budak sekolah ke.." Waktu itu semua senior nampak baiiikkk je..

Siang hari pertama tidak banyak aktiviti. Selepas pendaftaran, kami diberi peluang membeli barang keperluan dan membuat persiapan sebelum Minggu Pengurusan Pelajaran Baru. Mak, ayah dan Long (bapa saudara) pulang selepas zohor dan bermulalah kehidupan saya di Kay Ell ini.

Rakan sebilik saya (yang sememangnya kekal setia sebilik dengan saya sehingga habis tempoh 5 tahun setengah di sini) berasal dari Perak, Emma Shafiza bt Mohd Isa. Orangnya nampak diam-diam ubi berisi. Pertama kali bertemu dengannya saya sudah berasa senang dan mukanya dah memang macam cikgu pun :D Cik Emma

Orientasi malam di MPIK...tak sangka ianya "menakutkan". Ohohoho...ada lagi sistem ragging di sini.. Huwarghhh.. Namun begitu tak adalah kena denda cuci baju senior ke atau berlari tengah padang pukul 3 pagi atau merangkak sepanjang koridor asrama... Hehehehe.. Tapi kami semua seolah-olah dibrainwash. Memang menggunakan kekuatan mental sungguh! Penat, menakutkan dan terseksa. Hehe...Tapi saya anggap itu semua sebagai cara untuk menguatkan mental, emosi dan jasmani kami je.. Jadi, saya tidaklah berapa peduli sangat apa yang mereka buat.

Apa yang dibuat semua tak kena. Asyik kena marah je. Tapi selepas orientasi semua itu menjadi kenangan terindah. Dan barulah kami tahu banyak "faedahnya" diragging sebegitu. Hubungan antara junior dan senior rapat dan kami menghormati mereka juga lebih menghargai pensyarah-pensyarah. Dalam buku "Guru Arkitek Bangsa" hampir seratus peratus saya alami sendiri pengalaman itu :)

Paling tak boleh dilupakan pengalaman membuat Kemahiran Mendengar, Tabik Spring, dan Buang Gelak. Juga waktu riadah kena denda buat godek-godek (adusss...). Semasa minggu orientasi juga ada password dan kata-kata tertentu yang diberi oleh beberapa orang pelajar. Mereka dikehendaki menyebut dengan kuat kata-kata tersebut apabila nama mereka di panggil. Amir Azri (NYDP), Kak Elma, dan beberapa orang senior lagi sememangnya akan diingati "sempena" minggu orientasi itu....Huhuhu... Andai ada yang terbaca entri ini, saya secara jujurnya mengaku memang sakit hati juga masa tu tapi sememangnya orientasi dari anda jugalah yang menjadi sedikit penyumbang kami terus bertahan hingga ke akhir tahun belajar di sini... ;)
Akan bersambung lagi.

1 ulasan: