Ahad, 13 Disember 2009

Mereka juga ada jiwa DAI'

Bimillahirrahmanirrahim.

Sudah tiga minggu saya berada di rumah. Still in holiday mood. Entah sampai bila. Kononnya boleh semak penempatan GSST melalui SMS = (Type MOE GSST IC & SEND TO 15 888). Katanya lagi hanya guru yang ke Sabah dan Sarawak sahaja akan dapat tahu melalui SMS ini. Yang lain boleh semak dalam laman sesawang KPM 17 Disember 2009 ini. Entah. Wallahualam.

Tamat sahaja KISSM (Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia) 25 November lalu, masa "cuti" ini digunakan sebaiknya. Pulang ke kampung ayah di Perlis membawa 2 orang ahli keluarga yang baru; 2 menantu lelaki mak dan ayah dengan tujuan memperkenalkan kepada kaum kerabat di sana. Seronok. Jarang berkumpul begini =)

Adik bongsu ayah seorang Sindrom Down. Kami panggil Pak Su Anas. Umurnya sudah 31 tahun. Panjang umurnya kan? Biasanya golongan Sindrom Down tidak panjang hayatnya. Alhamdulillah, semoga Allah memberkati.
Pak Su (baju biru)

Mengapa saya sebut pasal Pak Su? Ha.. jangan tak sangka.. mereka juga ada jiwa DAI'. Ada dua insiden yang menyebabkan kami geli hati dengan dia. Pertama, ketika duduk santai sambil minum teh 'o' di rumah Tok Su, kami tak perasan perubahan muka dia tatkala melihat adik dan suaminya duduk bersebelahan. Sampai satu ketika, mungkin dia rasa marah dia lalu duduk di antara adik saya dan suaminya. Katanya (dengan nada marah), "Ish, haram..haram.."

Saya pula ingin mengusiknya lalu duduk berdekatan dengan suami. Tahu apa yang dikatanya? "Gatainya..." Aduh, kena sebijik >_<

Kedua, kami ini dikira musafir. Jadi solat jamak dan qasar dilakukan di sana. Pada satu hari selepas solat Isyak, Pak Su mengadu kepada ayah saya yang kami ini (anak-anak buahnya) tidak solat Isyak bersamanya malam itu dan tidak solat Asar petang tadi :D Subhanallah. Jiwanya juga cenderung ke arah kebaikan. Malah berani menegur jika seseorang melakukan perkara maksiat. Kagum. Insaf. Secara automatik membuatkan saya bermuhasabah. Masya Allah. Subhanallah.

اللهم هد ني و سد د ني
(Allahummahdini wa saddidni)

"Ya Allah, berilah petunjuk kepadaku dan istiqamahkanlah diriku".
Amin..

2 ulasan:

  1. jiwa dai' pe maksud nye kak???

    BalasPadam
  2. Jiwa pendakwah. Maknanya dia pun ada rasa nak membetulkan perkara yang salah dari segi hukum Islam :)

    BalasPadam