Khamis, 6 Disember 2012

Syukur. . .

Saya bersyukur...
Walaupun diuji dengan keguguran anak sulung pada 2009, namun ia memberi hikmah yang besar kepada saya.

Saya bersyukur... 
Kerana peristiwa itu memberi saya pengalaman melalui kehamilan seterusnya.

Saya bersyukur...
Allah memberikan saya peluang untuk melahirkan Khaulah dan Abdullah Naufal.

Saya bersyukur...
Dikurniakan suami dan dikelilingi ahli keluarga  dan rakan-rakan yang menyokong dan menyayangi saya.

 

Apabila diimbas kembali, kehamilan pertama dilalui tanpa mempunyai asas pengetahuan yang cukup kuat tentang kehamilan. Mungkin juga kerana saya masih belajar ketika itu dan tidak begitu mengambil berat hal ini.

Kemudian, setelah disahkan hamil kali kedua, saya sudah pun posting di SKPKM. Alhamdulillah, di sinilah saya mula mendapat kesedaran dan pengetahuan akan penyusuan susu ibu. Siapa sangka sekolah kecil ini mempunyai ibu-ibu guru yang bersemangat waja menyusukan anak sehingga dua tahun penuh (",) ~ Kak Suzani, Kak Maisara, Kak Yat, Kak Adawiyah

Bermulalah perjalanan saya sebagai ibu berkerjaya yang berniat menyusukan anak sehingga genap usia 2 tahun seperti yang disarankan di dalam Al-Quran :

“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan itu” –(Surah Al-Baqarah : ayat 233)

Bukan mudah untuk menyusu badan sepenuhnya :) 

Antara kesilapan yang saya lakukan dahulu ialah :

+ Tidak membuat persiapan menyimpan stok susu seawal kelahiran bayi (lambat memulakan sesi mengepam dan lambat membeli pam susu).
+ Tidak begitu bersungguh mengepam dan menyimpan stok susu (kerana kurang pendedahan dan ilmu).
+ Tidak menjaga makan minum yang menyebabkan produksi susu naik turun (dan menyebabkan saya terkejar-kejar membuat stok susu setiap hari apabila mula bekerja kerana stok tidak mencukupi. Huhu).

Opss...banyaknya perkataan 'tidak'. Ish.ish..ish.. Mari kita tukar kepada perkataan yang positif pula :)

Belajar dari pengalaman
 

Kini, alhamdulillah saya berusaha mengubah semuanya menjadi lebih baik. Hari ini sebenarnya hari ke-44 selepas saya melahirkan Abdullah Naufal. Sungguhpun saya mula mengepam susu bermula hari ke sembilan (1 November 2012), namun hasilnya amat berbaloi bagi saya. 

Sebahagian stok susu saya (",)
Pada awalnya saya begitu risau kerana kuantiti susu yang terhasil dari sesi pengepaman sangat sedikit. Saya mengepam sehingga 8 kali sehari namun masih tidak melebihi 10 oz. Berkat usaha, doa dan sokongan rakan-rakan, saya tidak putus asa. Setakat catatan ini, saya berjaya mengumpul sebanyak 71 botol x 5oz dan satu milk storage dengan muatan 10oz. 

Saya tidak tahu perbandingan dengan ibu-ibu lain tetapi saya sangat bersyukur dengan kemudahan yang Allah beri kepada saya ini. Saya tidak pernah mengalami situasi mempunyai stok sebanyak ini sewaktu anak pertama dahulu.

7 kotak botol susu Bumble Bee yang telah habis digunakan (",)
Bagi menyusukan anak sepenuhya, yang penting ialah :

+ Niat kita menyusukan anak kerana Allah dan berniat menyusu penuh selama 2 tahun (lebih pun tidak mengapa).
+ Fikiran yang positif, emosi yang stabil, dan fizikal yang sihat.
+ Minum air masak 3 liter atau lebih dalam sehari.
+ Jadual pam atau perahan susu yang tetap.
+ Elak skip jadual pengepaman.
+ Makan makanan seimbang.
+ Minum susu.
+ Minum ai masak suam sebelum dan selepas sesi mengepam susu.

Ibu-ibu boleh menggunakan segala petua atau mengambil vitamin (milk booster, SHAKLEE etc) untuk menambahkan susu badan namun harus diingatkan bahawa konsep asas penyusuan ialah  SUPPLY and DEMAND. Tidak guna sekiranya makan vitamin berharga ratusan ringgit tetapi ibu-ibu kurang minum air dan tidak makan dengan betul.


Banyakkan berdoa supaya kita dapat menyusukan anak sepenuhnya.

Anak yang menyusu badan lebih sihat, cerdas, aktif dan tidak mudah sakit (",) ~ Umar, Kauthar dan Khaulah
 Wallahualam ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan