Isnin, 10 Disember 2012

Membina sikap positif anak

بسم الله الرحمن الرحيم


Dalam sehari berapa kali kita kata 'jangan' pada anak?
Dalam sehari berapa kali kita marah anak?

Dalam sehari berapa kali kita puji anak kita?
Dalam sehari berapa kali kita luangkan masa dengan aktiviti anak-anak kita?

Tepuk dada tanya hati kita..

Sebelum dilahirkan anak kita selesa berada di dalam rahim kita oleh itu apabila lahir ke dunia dia melihat pelbagai warna, bentuk dan objek baru yang ingin diterokainya. Oleh itu tidak hairanlah sekiranya anak-anak kita mempunyai sifat ingin tahu yang sangat tinggi.

Anak-anak ini membesar dan mengambil kita (ibu bapanya) sebagai 'role model' dan kita seharusnya sedar kita mempunyai pengaruh yang cukup kuat dalam hidupnya. Oleh kerana itu setiap pertuturan, tingkah laku dan emosi kita perlu diperhatikan sebaiknya kerana mereka akan meniru semua perbuatan ini! Dan tanpa kita sedari sebenarnya ia juga menyumbang kepada pembentukan personaliti dan konsep kendiri mereka.

Setiap anak dilahirkan genius. Tetapi hampir seratus peratus sifat genius itu terhakis dalam masa yang sangat cepat disebabkan kita! Antara puncanya ialah kita selalu mengucapkan perkataan jangan dan tidak mengambil endah apa yang dilakukan oleh anak kita.

Mari kita cuba ubah keadaan ini. Meskipun saya tahu semua ibu dan bapa sangat sibuk dengan kerja masing-masing.

Mungkin kita boleh ubah pendekatan dengan anak-anak :

+ Memuji hasil kreativitinya menyusun Lego. "Wah, pandainya anak ummi susun ikut warna!" 
+ Memuji atau memberi ganjaran apabila melakukan perbuatan baik. Ganjaran tidak semestinya dalam  bentuk wang atau gula-gula tetapi juga pelukan, rangsangan kata-kata dan penghargan. "Baiknya kakak tolong ummi angkat baju. Terima kasih ya kakak."

Semoga kita berjaya menjadi ibu bapa yang sabar, penyayang dan cemerlang :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mode : anak mula meniru ayat-ayat yang diucapkan oleh orang sekeliling seperti "Tak nak kawan!", "Ummi, takut hantu..." huhuhu.... padahal tidak pernah ajar pun cakap sebegitu :( pengaruh TV...

Dah pandai mengamuk bila disebut perkataan "jangan"....hm..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan