Ahad, 10 Jun 2012

Sunnah-sunnah ketika bangun tidur

Assalamualaikum,


Sumber gambar : http://mama-janes.com/page/2/ 


Berpagi-pagi dengan fitrah Islam.

Sobahul khair! Bangun pukul berapa hari ini? Apa perkara pertama yang kita buat selepas celik dari tidur? :)
Mari kita tengok sunnah yang dilakukan oleh Nabi Junjungan kita Muhammad Sollallahu 'alaihi wasallam.

(Saya petik dari buku Lebih Dari 1000 Amalan Sunnah dalam Sehari Semalam karangan Khalid Al-Husainan. Terbitan Pustaka Imam Asy-Syafi'i. Harga RM17.00. Pengedarnya di Malaysia ialah Telaga Biru..)

Sunnah 1

Mengusap bekas tidur yang ada di wajah dengan tangan.

- Menurut Imam An-Nawawi dan al-Hafiz Ibnu Hajar hal ini dianjurkan berdasarkan hadis Rasulullah Sollallahu 'alaihi wasallam : "Rasulullah Sollallahu 'alaihi wasallam bangun tidur kemudian duduk sambil mengusap bekas tidur dari wajahnya dengan tangannya." (Hadis Riwayat Muslim no 763).

Sunnah 2

Berdoa ketika bangun tidur.

"Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah Dia mewafatkan (menidurkan) kami, dan kepada-Nya kami dibangkitkan." (Hadis Riwayat al-Bukhari no 6312 dan Muslim no 2711)

Sunnah 3

Bersiwak.

"Apabila Rasulullah  Sollallahu 'alaihi wasallam bangun malam, beliau membersihkan mulutnya dengan bersiwak." (Muttafaqun 'alaih) (Hadis Riwayat al-Bukhari no 245 dan Muslim no 255)

Sunnah 4 

Beristintsar - iaitu mengeluarkan atau menyemburkan air dari hidung sesudah menghirupnya.

Rasulullah Sollallahu 'alaihi wasallam bersabda : "Apabila seorang dari kalian bangun tidur, maka beristintsalah 3 kali, kerana sesungguhnya syaitan bermalam di hujung rongga hidungnya."  (Muttafaqun 'alaih) (Hadis Riwayat al-Bukhari no 3295 dan Muslim no 238).

Sunnah 5 

Mencuci kedua-dua tangan sebanyak 3 kali.

"Apabila salah seorang dari kalian bangun tidur, janganlah dia memasukkan tangannya ke dalam bejana sebelum ia mencucinya 3 kali."  (Muttafaqun 'alaih) (Hadis Riwayat al-Bukhari no 162 dan Muslim no 278).


Semoga bermanfaat. Ingatan untuk diri saya sendiri dan sahabat-sahabat pembaca sekalian.
Wallahualam.





1 ulasan: