Selasa, 25 November 2014

Ada Apa Dengan Nama

Bismillahirrahmanirrahim.

Selesai mengaji al-Quran, usrah remaja mengambil tempat. Kali ini kami menggunakan buku Wasiat Untuk Anak, karya Dr Zulkifli Bin Mohamad al-Bakri. Buku ini bagi saya sangat menarik selain mudah difahami dan pengisiannya amat bermakna buat anak-anak remaja. 

Kami mulakan dengan mengupas topik 1 : Ada Apa Dengan Nama. 

Kebanyakan adik-adik ini tahu akan makna nama mereka tetapi tidak terfikir bertanya kepada ibu ayah mengapa nama itu dipilih untuk mereka. Ya, nama ini adalah gambaran besarnya harapan ibu ayah kepada seseorang anak. Sebab itulah mereka memilih nama yang terbaik supaya anak ini menjadi anak yang soleh dan solehah.

Dr Zulkifli membawa dua buah kisah akan perihal nama yang menpengaruhi hidup seseorang. Satu, mengenai kisah seorang bernama Abdul Rasyid (Hamba kepada Yang Maha Cerdik) tetapi sering gagal dalam pelajaran gara-gara dipanggil dengan nama singkatan yang bermaksud 'gagal'. Dua, disebut oleh Imam Malik di dalam kitabnya, Al-Muwatta'.

                               



Segmen seterusnya bercerita mengenai tokoh-tokoh wanita dalam lipatan sirah. Adik-adik diberi tugasan memperkenalkan seorang tokoh wanita Islam pada sesi usrah minggu hadapan. Sesi kegemaran adik-adik ini ialah sesi soal jawab. Bertubi-tubi soalan ditanya ^_^

Moga kalian menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan