Rabu, 20 April 2011

Cabaran ibu berkerjaya dan menyusu badan sepenuhnya...



24 April ini insya Allah Khaulah akan menginjak ke usia 6 bulan dan ALHAMDULILLAH dia masih lagi menyusu badan.

Tapi besar cabarannya bagi fully breastfeed ni. It's a long story then.. Semasa mengandung saya tidaklah berfikir secara serius mengenai BF cuma sesekali ada terdengar kawan-kawan sejawat menyebut pasal BF. Untungnya saya tahun lepas semasa mengandung, ada 7 orang guru di sekolah yang sama-sama mengandung ;p Jadi sekarang bila semua dah bersalin boleh teka topik apa yang hangat diperkatakan. Kebanyakan daripada mereka masih BF anak hingga kini.

Cabaran bagi saya ialah :

1) Waktu pengepaman - perlu adjust dengan jadual waktu. Kadang-kadang balik sekolah baru dapat pam. Banyak kelas ganti (guru lain berkursus, cuti sakit, ada urusan rasmi dan lain-lain).

2) Letih - Balik rumah memang jadual pam selalu sahaja terganggu. Nak buat kerja rumah, nak steril alatan pam, kerenah anak... (tak baik mengeluh!)

3) Susu kurang! - Oh, puncanya ialah saya kurang minum air masak dan sangat letih akibat tak cukup rehat. Jadi ibu-ibu, cuba minum sekurang-kurangnya 3 liter sehari.

4) Pam rosak - Huhu....ini yang tak tahan. Mujur saya boleh perah guna tangan. Tapi masih tidak boleh kejar target.. Nak hantar ke HQ Medela hanya di KL sahaja...(=.=)

Semangat memang jatuh bila susu yang dipam tidak banyak seperti biasa. Di sini, saya percaya kuasa minda boleh mempengaruhi tindakan. Terpaksalah bina semula motivasi dengan carian google, tanya kawan, membaca.... Akhirnya saya ambil keputusan makan Shaklee. Beli pek percubaan dengan Kak Lyna dari mysuperkids.net. Alhamdulillah susu jadi pekat dan warna kuning. Khaulah kenyang lama sikit. (Heheh, ada pula macam tu ye?!)

Macam-macam petua banyakkan susu saya dapat. Ini yang saya amal / pernah cuba buat beberapa lama. Maknanya sekarang dah jarang buat :)

1) Makan lobak putih.
2) Makan sayuran hijau - bayam, sawi
3) Minum air longan kering beli di kedai sei sei, biasanya ada - (air mata kucing rupanya! Apalah saya ni..longan ni nama saintifik ",)
4) Minum jus pegaga.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kenangan pertama kali pam susu :) Masa tu terfikir, "Alamak! Banyak ni je? Aduh, beli pam mahal-mahal.." Heh.

Saya akan cuba sehabis baik (baca : berjuang) untuk beri anak susu badan sehingga usia 2 tahun. Semoga Allah perkenankan. Insya Allah ;) Selamat menyusu untuk ibu-ibu di luar sana!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan