Khamis, 24 Oktober 2013

24 Oktober ^^

Bismillah walhamdulillah.

Syukur alhamdulillah, Allah meminjamkan kepada kami dua orang khalifah kecil yang menjadi penyejuk hati. Khaulah dan Abdullah Naufal. Didoakan menjadi anak soleh dan solehah. Amin...

Tarikh lahir keduanya adalah sama cuma tahun sahaja berbeza ;)

Hadiah untuk anakanda berdua hari ini saya buat sendiri... Penangan "Busy Bag" yang selalu dibaca melalui laman-laman sesawang luar negara. Sejak akhir-akhir ini saya banyak meluangkan masa mencari dan 'mengkaji' mengenai Busy Bag. Ada pelbagai jenis dengan ratusan aktiviti yang dibuat khusus untuk anak-anak kecil mahupun yang sudah bersekolah mengikut tahap mereka.

Sangat seronok melihat hasil aktiviti yang berwarna-warni dan kreatif. Subhanallah. Hebatnya Allah yang meminjamkan ilmu kepada sesiapa yang dikehendakinya.

Maka, dalam masa sehari semalam saya mencari idea dan membina beberapa aktiviti untuk Khaulah terutamanya. Memandangkan usianya sudah 3 tahun, Khaulah sudah ada sedikit pengalaman sedia ada.

Inilah hadiahnya.....

1. Padanan warna @ matching colours

Saya menggunakan kotak terpakai. Potong bulat. Ambil beberapa keping kertas warna, ukur, gunting dan tampal pada roda warna ini. Saya gunakan penyepit baju kayu dan saya tampalkan warna yang sama pada roda warna.





2. Jigsaw puzzle gambar keluarga menggunakan kayu aiskrim. Cetak dan tampal pada kayu aiskrim, potong menggunakan pisau. Boleh sahaja pelbagaikan gambar. Untuk bahagian ini, Khaulah masih belum dapat menguasai sepenuhnya. Perlu bimbingan lagi :)


3. Lacing time!
Khaulah panggil 'jahit baju' sebab saya buat bentuk baju. Tebuk lubang menggunakan 'single hole puncher' dan saya sediakan benang sulam untuk 'menjahit'. Ada beberapa bentuk lagi seperti pensel, empat segi dan bulat.




4. Permainan guli.

Err... sebenarnya tidak tahu mahu gelar nama permainan ini.

Saya mengambil inspirasi dari sebuah blog. Boleh ke testyyettrying.blogspot.com. Untuk permainan ini bahan yang saya gunakan :

Penutup kotak
Beberapa batang penyedut minuman
Gam kertas / gam UHU
Pen penanda (marker pen)
Bola kecil / manik besar / guli

Gamkan penyedut minuman mengikut jarak yang sesuai secara berselang-seli. Saya lukiskan garisan putus-putus seolah-olah sebagai jalan kepada bola yang dimainkan. Boleh ubahsuai untuk membuat aktiviti yang lebih sukar :)


5. Latihan awal menulis

Saya sediakan beberapa templat yang diperolehi dari sebuah blog. Malangnya saya lupa dari mana. Cetak dan laminate. Sediakan pen penanda dan tisu untuk memadam aktiviti yang dibuat. Boleh diulang banyak kali. Ini memang kegemaran Khaulah :)




Untuk menyimpan semua bahan ini, saya gunakan beg berzip bersaiz A5 dan A4.


Semoga bermanfaat. Jika ada ibu-ibubyang mempunyai idea kreatif, bolehlah berkongsi dengan saya. Tinggalkan link anda di ruang komen. Terima kasih ^^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan